Bobby : The Robot Petals Class 5 Lesson 8 Question Answer Up Board Petals Class 5 Chapter 8
Bobby : The Robot Petals Class 5 Lesson 8 Question Answer Up Board Petals Class 5 Chapter 8
Bobby : The Robot
Atul read an advertisement ………………. reassemble it, but failed.
Translation : अतुल ने अखबार में एक विज्ञापन पढ़ा – “आप अपना खुद का रोबोट बना सकते हैं, एक रोबोट जो उछलता है।” जैसे ही उसने इसे पढ़ा, उसने उत्साह से कहा, “अब मैं अपना खुद का होपिंग रोबोट बना सकता हूं।” वह दौड़कर दुकान पर गया और एक रोबोट किट खरीद लाया, घर पहुंचकर उसने रोबोट के सभी हिस्सों को इकट्ठा किया और उसका नाम बॉबी रखा। लेकिन अतुल बॉबी को उछालना नहीं शुरू कर पाया। उसने निर्देशों को ध्यान से पढ़ा और उन्हें फिर से जोड़ने की कोशिश की, लेकिन असफल रहा।
Atul called his mother …………………. wonders, Bobby hopped!
Translation : अतुल ने मदद के लिए अपनी मां को बुलाया। मां ने भी बहुत कोशिश की लेकिन वो भी बॉबी को हॉप नहीं कर पाई। अतुल के पिता यह पता लगाने आए कि वे क्या कर रहे हैं। एक के बाद एक घर में सभी ने कोशिश की। कोई बॉबी को उछालना चालू नहीं कर सका। आखिर में अतुल की बहन माला ने पैकेट पर दुकान का फोन नंबर देखा। उसने दुकानदार को फोन किया। उसने पूछा, “बॉबी क्यों नहीं कूद रहा है?” दुकानदार ने उत्तर दिया, “सभी भागों को इकट्ठा करके आपको इसके सिर पर थपथपाना चाहिए।” अब अतुल ने बॉबी के सिर पर थपथपाया। आश्चर्य का आश्चर्य, बॉबी उछलने लगा!
Bobby the robot ………………… Bobby and enjoyed.
Translation : बॉबी रोबोट, कमरे के चारों ओर उछला। अतुल ने अपने दोस्तों को इसके साथ खेलने के लिए बुलाया। उसके एक मित्र प्रशांत ने पूछा, “आपके रोबोट के अन्य कार्य क्या हैं?” “यह विभिन्न कार्य करता है। यह चलता है, बोलता है और अपनी बाहों को भी हिलाता है।” अतुल ने जवाब दिया। उसके सभी दोस्त बॉबी के साथ खेले और एन्जॉय किया।
Exercise-Petals Class 5 Lesson 8
Comprehension Questions:
Q.1 : Answer the following questions:
a. What was the advertisement about?
Ans: The advertisement was about a robot that can hops.
b. What did Atul do with the robot kit?
Ans: Atul assembled all the part of robot.
c. What was the name of the robot?
Ans: The name of the robot was Bobby.
d. How did Mala help her brother?
Ans: Mala called up the shopkeeper and asked “why the robot is not hopping ?”
e. Where did Atul tap to make Bobby hop?
Ans: Atul tapped on the Bobby’s head to make Bobby hop.
f. What were the other functions of Bobby, the robot?
Ans: Bobby, the robot can walks, speaks, and moves its arms.
Word Power:
Q.1: Fill in the blanks with the correct words given in the X-mas tree:
tried, called, hopped, tapped, rushed, assembled
a. I rushed to school as I was getting late.
b. At 9 o’clock all the students tapped in the ground for the prayer.
c. Ruby tried to dance but fell upon the floor.
d. The rabbit hopped down the road.
e. Teacher called Ankur on the stage to give him the award.
f. Mini assembled on her doll’s head to make it move.
Language Practice:
Q.1: Fill in the blanks with suitable common or proper nouns of your choice (remember a proper noun always begins with a capital letter):
a. Mohan, Ramesh and Sita are good friends.
b. The dog is my favourite animal.
c. The flower has sweet smell.
d. The lemon has sour taste.
e. The fourth day of the week is Thursday.
f. We have holidays during the month of June.
g. The parrot is a big bird.
h. I went to Allahabad last year.
i. The dog is a pet animal.
j. Mother bought me a new book.
k. Rashmi is my best friend.
l. I sit on a chair and watch television.
Q.2: Now classify the nouns you have used above:
Proper Noun | Common Noun |
---|---|
Mohan | dog |
Ramesh | flower |
Sita | lemon |
Thursday June | parrot |
Allahabad | book |
Rashmi | chair |